Audi A3
Technické parametry Fotogalerie
První kompaktní coupé označené jako Audi A3 by představen v roce 1996 a svými netradičními přitažlivými tvary si ihned získal oblibu především u mladší generace. Audi A3 přineslo do segmentu kompaktních vozů nižší střední třídy vše, čím se značka Audi vyznačuje u vyšších kategorií, především pověstnou kvalitu zpracování, promyšlený design, výborné jízdní vlastnosti a v neposlední řadě určitou dávku luxusu. Tento vůz si i přes svou poměrně vyšší cenu, oproti koncernovému bratru VW Golf, vytvořil vlastní charizma, což velmi imponuje majitelům tohoto vozu a v převážné většině to byl důvod k odklonu od masovosti Golfu a volby individuality v podobě Audi A3.
Audi A3 bylo zpočátku uvedeno se základními zážehovými pohonnými jednotkami o objemu 1,6 a 1,8 litru a nechyběl také oblíbený turbo diesel o objemu 1,9 litru v několika výkonnostních variantách. V roce 1998 byla uvedena verze s benzínovým turbomotorem o objemu 1,8 litru, který využívala s určitými modifikacemi také nově představená sportovní verze Audi S3. V témže roce představena také verze s 5-ti dveřmi a přidána možnost pohonu všech kol quattro a z Audi A3/S3 se stal opravdový dravec silnice.
V roce 2000 byl proveden lehký facelift, do nabídky pohonných jednotek byl přidán nový turbo dieselový motor o objemu 1,9 litru s novou technologií vstřiku čerpadlo-tryska (PD - pumpe diese). Tento model byl vyráběn do roku 2003, kdy byl představen nový typ Audi A3 s mnohem sportovněji řezanými rysy, novými motory a který především využívá nové platformy, kterou sdílí společně s VW Golfem 5-té generace a která byla poprvé představena u vozu VW Touran. Jak už bylo řečeno, byly použity nové pohonné jednotky. Ty benzínové využívají nové technologie FSI, která byla úspěšně vyzkoušena v závodním voze Audi R8, který v letech 2001-2002 totálně ovládl vytrvalostní závody v Le Mans. Objemy nových motoru byly zvoleny dle požadavků na úspornost a výkonnost, jejich základ tvoří motor o objemu 1,6 litru, následuje středně silný motor o objemu 2,0 litru a jako nejsilnější varianta byla zvolena pohonná jednotka o objemu 3,2 litru, která byla již dříve představena v modelu Audi TT. Nejvýkonnější jednotka má také možnost využívat patentovaný systém dvojité spojky DSG. Naftové motory u druhé generace Audi A3 využívají výhradně technologie čerpadlo tryska a jsou k dispozici s objemy 1,9 a 2,0 litru.
Nyní je v plánu představení inovované sportovní verze S3, která by měla využívat nejsilnější agregát, ovšem se zvýšeným výkonem na 275 koní. Současně by měla být představena pětidveřová varianta a nový agregát, který naváže na úspěšnou řadu turbomotorů a zároveň přijde s inovovanou technologií vstřiku FSI. Objem tohoto agregátu byl stanoven na 2 litry a bude označen jako 2.0TFSI. Ještě později by měla být představena úplná novinka v řadě Audi A3 a to malé kombi, které by mělo navázat na řadu výhradně sportovních modelů řady RS. Agregátem tohoto modelu by se měl stát motor o objemu 3,2 litru, ovšem s přidaným turbem a výkonem přes 300 koní.
Technické parametry
Model | A3
| Typ motoru | 1.6 | 1.6 | 1.8
| Označení motoru | AEH/AKL/APF | AVU | AGN/APG
| Typ motoru | OHC | OHC | DOHC
| Rok výroby | 7/96 - 8/00 | 9/00 - | 6/96 -
| Objem motoru cm3 | 1595 | 1595 | 1781
| Výkon kW při 1/min | 74 / 5600 | 75 / 5600 | 92 / 6000
| Toč. moment Nm při 1/min | 145 / 3800 | 148 / 3800 | 173 / 4100
| Vrtání průměr v mm | 81,0 | 81,0 | 81,0
| Zdvih mm | 77,4 | 77,4 | 86,4
| Komprese | 10,2 | 10,3 | 10,3
| Počet válců | 4 | 4 | 4
| Ventilů na válec | 2 | 2 | 5
| Vstřikovací zařízení | Simos | Simos | Motronic 3.8.5
| Palivo | Super 95 | Super 95 | Super 95
|
Model | A3 | S3
| Typ motoru | 1.8 T | 1.8 T | 1.8 T | 1.8 T
| Označení motoru | AGU/AQA/ARX/ ARZ/AUM | AJQ/APP/ ARY/AUQ | APY/AMK | APX
| Typ motoru | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC
| Rok výroby | 12/96 - | 9/98 - | 9/98 - 8/01 | 9/01 -
| Objem motoru cm3 | 1781 | 1781 | 1781 | 1781
| Výkon kW při 1/min | 110 / 5700 | 132 / 5500 | 154 / 5000 | 165 / 5900
| Toč. mom. Nm při 1/min | 210 / 1750 | 235 / 1950 | 270 / 2100 | 280 / 2200
| Vrtání průměr v mm | 81,0 | 81,0 | 81,0 | 81,0
| Zdvih mm | 86,4 | 86,4 | 86,4 | 86,4
| Komprese | 9,5 | 9,5 | 9,5 | 9,5
| Počet válců | 4 | 4 | 4 | 4
| Ventilů na válec | 5 | 5 | 5 | 5
| Vstřikovací zařízení | Motronic | Motronic ME7.5 | Motronic ME7.5 | Motronic ME7.5
| Palivo | Super 95 | Super Plus 98 | Super Plus 98 | Super Plus 98
|
Model | A3
| Typ motoru | 1.9 TDI | 1.9 TDI PD | 1.9 TDI | 1.9 TDI PD
| Označení motoru | AGR/ALH | ATD/AXR | AHF/ASV | ASZ
| Typ motoru | OHC | OHC | OHC | OHC
| Rok výroby | 6/96 - 9/01 | 10/01 - | 1/98 - 9/01 | 9/00 -
| Objem motoru cm3 | 1896 | 1896 | 1896 | 1896
| Výkon kW při 1/min | 66 / 4000 | 74 / 4000 | 81 / 4150 | 96 / 4000
| Toč. moment Nm při 1/min | 210 / 1900 | 240 / 1800 | 235 / 1900 | 310 / 1900
| Vrtání průměr v mm | 79,5 | 79,5 | 79,5 | 79,5
| Zdvih mm | 95,5 | 95,5 | 95,5 | 95,5
| Komprese | 19,5 | 19,0 | 19,5 | 19,0
| Počet válců | 4 | 4 | 4 | 4
| Ventilů na válec | 2 | 2 | 2 | 2
| Vstřikovací zařízení | EDE | EDE-PD | EDE | EDE-PD
| Palivo | Diesel | Diesel | Diesel | Diesel
|
Fotogalerie
8L 1996 - 1999
8L 2000 - 2003 Facelift
8P 2003 -
S3
|