Audi quattro / Sport quattro
V roce 1980 začala nová éra pro automobilku Audi. Na Ženevském autosalonu byl představen model quattro (někdy pojmenováván jako Ur-Quattro nebo s přívlastkem coupe), který měl pernamentní pohon všech čtyř kol. Toto způsobilo v automobilovém světě senzaci, jelikož pohon všech čtyř kol byl do té doby vyhrazen pouze několika exotickým exemplářům a především vozům off-road. Tento vůz se ve světě proslavil jako velmi úspěšný nástroj ve světě rally. Současně s pohonem všech čtyř kol byl tento model vybaven pneumatikami o rozměru 205/60 HR 15, které byly obuty na 15-palcové ráfky Ronal a jako ekvivalent bylo možné zvolit 15-palcové ráfky značky Fuchs, které byly používány v rally. Pohon všech čtyř kol nebyl kompletně vyvinut u Audi, ale byly použity prvky z modelu Volkswagen Iltis, které byly doplněny centrálním diferenciálem
V roce 1983 byly provedeny první úpravy vzhledu, které byly zaměřeny především na přední světlomety. Ty byly nově značky Cibié, která byla známá především v rally. V roce 1985 potom přišel první větší facelift, který zahrnoval změnu v masce, zadní a poziční světlomety byly vyvedeny v kouřovém vzhledu, výplně dveří a další interiérové doplňky byly vyvedeny v barvě vozu a nálepky byly nahrazeny plastickými monogramy, včetně přidání čtyř kruhů na střed kufrových dveří. Pneumatiky byly nově v rozměru 215/50 VR 15 a k bezpečnosti jízdy přispělo také zavedení ABS. Celkový vzhled potom umocnilo snížení světlé výšky o 2 cm s čímž také souviselo přepracování tlumičů, které zajišťovaly lepší stabilitu.
Další významné změny byly představeny v roce 1988, kdy byl místo tradičního diferenciálu adoptován Torsenův diferenciál, což umožnilo upustit od fixního poměru rozložení výkonu 50/50 a bylo možné tento poměr měnit v rozmezí 75/25 do 25/75 mezi oběma nápravami. V roce 1990 byl model quattro vybaven novou pohonnou jednotkou, která používala moderní 20-ventilovou techniku. Tento motor poskytoval nejen vyšší výkon, ale přinesl i větší spolehlivost, která byla hlavně v rally často kritizována. Bylo to i díky novému a menšímu turbu, který byl doplněn chladícím okruhem. Současně byl proveden také zásah do interiéru, kde byly sedadla nahrazeny skvělýmy sedáky od Recara.
Na úspěchy modelu quattro navázal model Sport quattro, který byl představen v roce 1983 a dodnes se jedná o vyhledávaný sběratelský kousek, jelikož bylo vyrobeno pouze 214 kusů, které sloužily jako základ pro homologaci závodní verze. Na základě modelu Sport quattro bylo posléze postaveno monstrum Audi S1, které je dodnes považováno za nejsilnější vozidlo v historii rally. Zajímavostí je, že Audi dodávalo model Sport quattro pouze v pěti barevných variantách - 128 kusů v Tornado červené, 48 kusů v Alpské bílé, 21 kusů v Kodaňské modré, 15 kusů v Greenwoodské zelené a 2 kusy v černé, které byly Ferdinandem Piechem poskytnuty Walteru Rhörlovi.
Technické parametry
Model | Coupe | quattro
| Rozmezí data výroby | 1981 | 1980-1987
| Označení motoru | 2,2 5V | 2,2 5V Turbo
| Kód motoru | | WR
| Počet válců / ventilů | 5 / 2 | 5 / 2
| Obsah válců cm3 | 2144 | 2144
| Výkon kW při 1/min | 73 / 5100 | 147 / 5500
| Točivý moment Nm při 1/min | 152 / 3000 | 285 / 3500
| Zrychlení 0-80 / 0-100 s | - / 10,4 (13,0 automat) | 4,7 / 7,3
| Maximální rychlost km/h | 174 (168 automat) | 220
| Palivo | Benzín | Benzín
| Spotřeba 90/120/město l | - / 6,5(8,4) / 11,2(11,8) | 7,7 / 9,9 / 15,4
| Převodovka | 5-st. man. / 3-st. auto. | 5-st. man.
| Váha pohotovostní / celková kg | 1137 / - | 1340 / 1760
| Rozměry d/š/v mm | 4495 / 1684 / 1348 | 4349 / 1723 / 1345
| Objem kufru l | 481 | 383
|
Model | quattro | quattro 20V
| Rozmezí data výroby | 1987-1989 | 1989-1991
| Označení motoru | 2,2 5V Turbo | 2,2 Turbo 20V
| Kód motoru | MB | RR
| Počet válců / ventilů | 5 / 2 | 5 / 4
| Obsah válců cm3 | 2226 | 2226
| Výkon kW při 1/min | 147 / 5500 | 162 / 5900
| Točivý moment Nm při 1/min | 270 / 3000 | 309 / 1950
| Zrychlení 0-80 / 0-100 s | - / 6,9 | - / 6,5
| Maximální rychlost km/h | 229 | 233
| Palivo | Benzín | Benzín
| Spotřeba 90/120/město l | |
| Převodovka | 5-st. man. | 5-st. man.
| Váha pohotovostní / celková kg | | 1425 / -
| Rozměry d/š/v mm | |
| Objem kufru l | |
|
Model | Sport quattro | Coupe GT 2.3
| Rozmezí data výroby | 1983-1984 | 1987
| Označení motoru | 2,1 Turbo 20V | 2,3 5V
| Kód motoru | KW |
| Počet válců / ventilů | 5 / 4 | 5 / 2
| Obsah válců cm3 | 2133 | 2309
| Výkon kW při 1/min | 228 / 6700 | 95 / 5600
| Točivý moment Nm při 1/min | 350 / 3700 | 190 / 4000
| Zrychlení 0-80 / 0-100 s | - / 4,9 |
| Maximální rychlost km/h | 250 |
| Palivo | Benzín | Benzín
| Spotřeba 90/120/město l | 14,8 / - / - |
| Převodovka | 5-st. man. | 5-st.man. / 3-st.auto.
| Váha pohotovostní / celková kg | 1298 / - | 1137 / -
| Rozměry d/š/v mm | 4160 / 1780 / 1340 | 4495 / 1684 / 1348
| Objem kufru l | 356 | 317
|
Fotogalerie
|