Audi Club CZ Audi Club CZ

 
novinky Novinky
modely Modely

Historické:

·Audi
·DKW
·Auto Union
·Horch
·Wanderer
·NSU

·50 / 60 / 75
·quattro / Sport quattro
·80 / 90 / S2 / RS2 / Cabriolet
·100 / S4
·200
·V8

Současné:

·A2
·A3 / S3
·A4 / S4 / RS4 / Cabriolet
·A5 / S5
·A6 / S6 / RS6 / Allroad
·A8 / A8L / S8
·TT / TTS / TT RS
·Q5
·Q7
·R8

Koncepty:

·Avus
·Spyder
·Al2
·Rosemeyer
·Steppenwolf
·Avantissimo
·Pikes Peak
·Nuvolari
·Le Mans
·RSQ
·allroad
·Shooting Brake
·Roadjet
·Q7 V12 TDI
·Cross Coupé
·metroproject
·Cross Cabriolet

Závodní:

·quattro / Sport quattro / S1
·DTM / okruhové
·R8 / R8R
·R10

clanky Články
·Rady a návody
·FAQ
·Recenze
·Tiskové zprávy
multimedia Multimédia
·Fotogalerie
·Wallpapery
·Videa
klubovna Klubovna
·Seznam uživatelů
·Změna hesla
·O klubu
·Občanské sdružení
katalog Katalog firem
dily Náhradní díly
forum Diskuzní fórum

 

 

Audi quattro / Sport quattro

V roce 1980 začala nová éra pro automobilku Audi. Na Ženevském autosalonu byl představen model quattro (někdy pojmenováván jako Ur-Quattro nebo s přívlastkem coupe), který měl pernamentní pohon všech čtyř kol. Toto způsobilo v automobilovém světě senzaci, jelikož pohon všech čtyř kol byl do té doby vyhrazen pouze několika exotickým exemplářům a především vozům off-road. Tento vůz se ve světě proslavil jako velmi úspěšný nástroj ve světě rally. Současně s pohonem všech čtyř kol byl tento model vybaven pneumatikami o rozměru 205/60 HR 15, které byly obuty na 15-palcové ráfky Ronal a jako ekvivalent bylo možné zvolit 15-palcové ráfky značky Fuchs, které byly používány v rally. Pohon všech čtyř kol nebyl kompletně vyvinut u Audi, ale byly použity prvky z modelu Volkswagen Iltis, které byly doplněny centrálním diferenciálem

V roce 1983 byly provedeny první úpravy vzhledu, které byly zaměřeny především na přední světlomety. Ty byly nově značky Cibié, která byla známá především v rally. V roce 1985 potom přišel první větší facelift, který zahrnoval změnu v masce, zadní a poziční světlomety byly vyvedeny v kouřovém vzhledu, výplně dveří a další interiérové doplňky byly vyvedeny v barvě vozu a nálepky byly nahrazeny plastickými monogramy, včetně přidání čtyř kruhů na střed kufrových dveří. Pneumatiky byly nově v rozměru 215/50 VR 15 a k bezpečnosti jízdy přispělo také zavedení ABS. Celkový vzhled potom umocnilo snížení světlé výšky o 2 cm s čímž také souviselo přepracování tlumičů, které zajišťovaly lepší stabilitu.

Další významné změny byly představeny v roce 1988, kdy byl místo tradičního diferenciálu adoptován Torsenův diferenciál, což umožnilo upustit od fixního poměru rozložení výkonu 50/50 a bylo možné tento poměr měnit v rozmezí 75/25 do 25/75 mezi oběma nápravami. V roce 1990 byl model quattro vybaven novou pohonnou jednotkou, která používala moderní 20-ventilovou techniku. Tento motor poskytoval nejen vyšší výkon, ale přinesl i větší spolehlivost, která byla hlavně v rally často kritizována. Bylo to i díky novému a menšímu turbu, který byl doplněn chladícím okruhem. Současně byl proveden také zásah do interiéru, kde byly sedadla nahrazeny skvělýmy sedáky od Recara.

Na úspěchy modelu quattro navázal model Sport quattro, který byl představen v roce 1983 a dodnes se jedná o vyhledávaný sběratelský kousek, jelikož bylo vyrobeno pouze 214 kusů, které sloužily jako základ pro homologaci závodní verze. Na základě modelu Sport quattro bylo posléze postaveno monstrum Audi S1, které je dodnes považováno za nejsilnější vozidlo v historii rally. Zajímavostí je, že Audi dodávalo model Sport quattro pouze v pěti barevných variantách - 128 kusů v Tornado červené, 48 kusů v Alpské bílé, 21 kusů v Kodaňské modré, 15 kusů v Greenwoodské zelené a 2 kusy v černé, které byly Ferdinandem Piechem poskytnuty Walteru Rhörlovi.

Technické parametry

ModelCoupequattro
Rozmezí data výroby19811980-1987
Označení motoru2,2 5V2,2 5V Turbo
Kód motoru WR
Počet válců / ventilů5 / 25 / 2
Obsah válců cm321442144
Výkon kW při 1/min73 / 5100147 / 5500
Točivý moment Nm při 1/min152 / 3000285 / 3500
Zrychlení 0-80 / 0-100 s- / 10,4 (13,0 automat)4,7 / 7,3
Maximální rychlost km/h174 (168 automat)220
PalivoBenzínBenzín
Spotřeba 90/120/město l- / 6,5(8,4) / 11,2(11,8)7,7 / 9,9 / 15,4
Převodovka5-st. man. / 3-st. auto.5-st. man.
Váha pohotovostní / celková kg1137 / -1340 / 1760
Rozměry d/š/v mm4495 / 1684 / 13484349 / 1723 / 1345
Objem kufru l481383

 

Modelquattroquattro 20V
Rozmezí data výroby1987-19891989-1991
Označení motoru2,2 5V Turbo2,2 Turbo 20V
Kód motoruMBRR
Počet válců / ventilů5 / 25 / 4
Obsah válců cm322262226
Výkon kW při 1/min147 / 5500162 / 5900
Točivý moment Nm při 1/min270 / 3000309 / 1950
Zrychlení 0-80 / 0-100 s- / 6,9- / 6,5
Maximální rychlost km/h229233
PalivoBenzínBenzín
Spotřeba 90/120/město l  
Převodovka5-st. man.5-st. man.
Váha pohotovostní / celková kg 1425 / -
Rozměry d/š/v mm  
Objem kufru l  

 

ModelSport quattroCoupe GT 2.3
Rozmezí data výroby1983-19841987
Označení motoru2,1 Turbo 20V2,3 5V
Kód motoruKW 
Počet válců / ventilů5 / 45 / 2
Obsah válců cm321332309
Výkon kW při 1/min228 / 670095 / 5600
Točivý moment Nm při 1/min350 / 3700190 / 4000
Zrychlení 0-80 / 0-100 s- / 4,9 
Maximální rychlost km/h250 
PalivoBenzínBenzín
Spotřeba 90/120/město l14,8 / - / - 
Převodovka5-st. man.5-st.man. / 3-st.auto.
Váha pohotovostní / celková kg1298 / -1137 / -
Rozměry d/š/v mm4160 / 1780 / 13404495 / 1684 / 1348
Objem kufru l356317

Fotogalerie 

Audi quattroAudi quattroAudi quattroAudi quattro
Audi quattroAudi Sport quattro