Audi Club CZ Audi Club CZ

 
novinky Novinky
modely Modely

Historické:

·Audi
·DKW
·Auto Union
·Horch
·Wanderer
·NSU

·50 / 60 / 75
·quattro / Sport quattro
·80 / 90 / S2 / RS2 / Cabriolet
·100 / S4
·200
·V8

Současné:

·A2
·A3 / S3
·A4 / S4 / RS4 / Cabriolet
·A5 / S5
·A6 / S6 / RS6 / Allroad
·A8 / A8L / S8
·TT / TTS / TT RS
·Q5
·Q7
·R8

Koncepty:

·Avus
·Spyder
·Al2
·Rosemeyer
·Steppenwolf
·Avantissimo
·Pikes Peak
·Nuvolari
·Le Mans
·RSQ
·allroad
·Shooting Brake
·Roadjet
·Q7 V12 TDI
·Cross Coupé
·metroproject
·Cross Cabriolet

Závodní:

·quattro / Sport quattro / S1
·DTM / okruhové
·R8 / R8R
·R10

clanky Články
·Rady a návody
·FAQ
·Recenze
·Tiskové zprávy
multimedia Multimédia
·Fotogalerie
·Wallpapery
·Videa
klubovna Klubovna
·Seznam uživatelů
·Změna hesla
·O klubu
·Občanské sdružení
katalog Katalog firem
dily Náhradní díly
forum Diskuzní fórum

 

 

Audi quattro / Sport quattro / S1

V polovině 70-tých let je Audi zaběhnutá značka s kvalitními produkty, ovšem na mezinárodním trhu není příliš známá. Bylo tedy rozhodnuto, že značka se bude prezentovat na závodních podnicích a především se zaměří na mistovství světa v rally, které bylo v tehdejší době velmi oblíbené u širokých mas automobilových příznivců. Ve stejné době začal Jörg Bensinger, inženýr přímo podporovaný Ferdinandem Piechem, uvažovat o vylepšení integrální trakce a s následným souhlasem začal v březnu 1977 testovat první prototyp. Ferdinand Piech začal ve stejné době uvažovat o sdílení některých technologií mezi různými modely. Koncept quattro vycházel z modelu 80, přičemž jako podvozková základna byl použit model 200. Konečně byl v Ženevě v roce 1980 představen model Audi quattro, který posloužil jako základ pro vozy, které byly použity v závodech rally, kde bylo nově povoleno použití vozů s pohonem všech čtyř kol.

První testy s vozem Audi quattro byly provedeny na Algarve Rally, kde vznikla kuriózní situace, jelikož Hannu Mikkola s tímto vozem, který fungoval jako zaváděcí vůz, dojel v celkovém čase, kterým by o 30 minut porazil vítěze tohoto závodu. V roce 1981 si připsal na své konto první vítězství Franz Wittmann při Austrian January Rally, což byl shodou okolností také první podnik, kterého se vozy Audi quattro zúčastnily. Na své si přišel také Hannu Mikkola, který vyhrál první světový podnik ve Švédsku a vítězství si připsal také na RAC Rally ve Velké Británii. V témže roce se doslova senzací stalo vítězství Michèle Moutonové na San Remo Rally, která zvítězila jak jinak než s vozem Audi quattro, stala se tak první ženou, která kdy vyhrála podnik, zařazený do mistrovství světa a tímto okamžikem se také začala psát nová kapitola historie rally. V následujícím roce dosáhla svého největšího úspěchu, kdy skončila v celkovém hodnocení mistrovství světa těsně druhá za Walterem Röhrlem v Opelu Ascona. V roce 1982 model Audi quattro ovládl pohár značek ve světovém mistrovství, což samozřejmě podpořilo prodejní úspěchy civilní verze, navzdory kritikům, kteří špatně odhadovali, že vozy s pohonem všech čtyř kol budou příliš těžké a složité. Přestože v roce 1983 získal Hannu Mikkola titul mistra světa, v poháru značek skončily vozy Audi až druhé za vozy Lancia.

Jako odpověď na úspěch vozů Lancia 037 v roce 1983, které těžily z motoru uloženého uprostřed, byla v roce 1984 představena závodní verze modelu Sport quattro, která zaručovala lepší ovladatelnost a díky menšímu rozvoru a převisům byla potlačena nedotáčivost předchozího modelu. Úspěch na sebe nedal dlouho čekat a po vítězství Waltera Röhrla v Monte Carlu se dostavilo celkové vítězství v šampionátu pro Stiga Blomqvista a Audi zároveň získalo titul v hodnocení značek. V roce 1985 byla představena nová evoluce vozu, která nesla označení Audi Sport quattro S1. Díky koeficientu 1,4, který byl aplikován na vozy vybavené přeplňováním byl objem ponechán na hodnotě 2133 cm3, což zaručovalo ponechání ve skupině B s objemem do 3 litrů (výsledný objem činil 2986 cm3). Také váha 990 kg byla oproti konkurenčnímu Peugeotu 205, který vážil 1100 kg, výhodnější. Bylo to zajištěno také nově použitým blokem motoru z hliníkové slitiny. První úspěchy vozu Sport quattro S1 byly zaznamenány v San Remo Rally, kde dominoval Walter Röhrl a který pomohl díky svému celkovému třetímu místu v hodnocení jezdců značce Audi k tomu, aby skončila na druhém místě v hodnocení značek za dominujícím Peugeotem. V témže roce zvítězila Michèle Mouton s vozem Audi Sport quattro S1, který byl označován pouze jako S1, na legendárním kopci Pikes Peak v Coloradu a zároveň ustanovila nový rekord časem 11:25.39. Stala se také první ženou, která v tomto závodě vyhrála. V roce 1986 formálně opustila automobilka Audi mistrovství světa v rally po nehodě Henri Toivonena na Tour de Corse. K tomuto rozhodnutí přispěla také předchozí nehoda Joaquima Santose na voze Ford RS200, při které zahynuli tři diváci. V témže roce ustanovil Bobby Unser časem 11:09.22 nový rekord na kopci Pikes Peak, jak jinak než opět na voze S1, ovšem tento rekord vydržel pouze jeden rok, kdy byl překonán Walterem Röhrlem, který dokázal zdolat trať o délce 4,302 km v čase 10:47.85. Použit k tomu byl dva roky starý vůz Audi S1, který byl připraven pro závody v rally a který byl vyladěn na výkon 598 koní. Díky masívnímu výkonu a pohonu všech čtyř kol zrychloval tento vůz z 0 na 100 km/h za 2,3 s.

V roce 1987 se Audi vrátilo do šampionátu rally s vozem Audi 200 quattro, který odpovídal specifikacím skupiny A, jelikož skupina B byla po sérii tragických událostí v předchozím roce zrušena. Tento vůz již nedokázal navázat na úspěchy vozů Audi Sport quattro a jediný úspěch byl zaznamenán na Safari Rally v Keni, kdy na prvních dvou místech dojeli Hannu Mikkola a Walter Röhrl. Rok 1987 byl také posledním, kdy se šampionátu rally zůčastňoval tovární tým Audi. Zbývá jen dodat, že vůz Audi S1 se stal prvním v celé řadě vozů Audi s označením S a jeho vyjímečnost potvrzuje i fakt, že v roce 1986 Audi ohlásilo, že postavili vůz, který disponuje výkonem, přesahujícím 1000 koní, bohužel během několika testů na závodech do vrchu museli jezdci konstatovat, že vůz je díky velkému výkonu vpodstatě neovladatelný a má tendenci jet v zatáčkach pouze v přímém směru.

Technické parametry

Modelquattroquattro A1quattro A2
Rozmezí data výroby1981-198219831984-1986
Počet válců / ventilů5 / 25 / 25 / 2
Obsah válců cm3214421442121
Výkon kW / PS při 1/min237 / 320 / 6500249 / 340 / 7000264 / 360 / 7000
Točivý moment Nm při 1/min  451 / 4000
Zrychlení 0-100 s   
PalivoBenzínBenzínBenzín
Převodovka   
Váha kg115011501150
Rozměry d/š/v mm   
Rally skupina4BB

 

ModelSport quattroSport quattro S1Sport quattro S1
Rozmezí data výroby1984-198519851985-1986
Počet válců / ventilů5 / 45 / 45 / 4
Obsah válců cm3211021102110
Výkon kW / PS při 1/min293 / 400 / 7000350 / 476 / 7500373 / 508 / 7500
Točivý moment Nm při 1/min 480 / 550449 / 5500
Zrychlení 0-100 s 3,13,6
PalivoBenzínBenzínBenzín
Převodovka 6-stupňová sekv.6-stupňová sekv.
Váha kg11101150990
Rozměry d/š/v mm 4240 / 1860 / 13444240 / 1860 / 1344
Rally skupinaBBB

 

ModelS1 Pikes Peak200 quattro
Rozmezí data výroby19871987
Počet válců / ventilů5 / 45 / 4
Obsah válců cm321102144
Výkon kW / PS při 1/min440 / 598 / 8000184 / 250 / 6000
Točivý moment Nm při 1/min590 / 5500330 / -
Zrychlení 0-100 s2,3 
PalivoBenzínBenzín
Převodovka6-stupňová sekvenční6-stupňová sekvenční
Váha kg10001250
Rozměry d/š/v mm4240 / 1860 / 13444807 / 1814 / 1422
Rally skupinaBA

Fotogalerie 

Audi Sport quattroAudi Sport quattro S1Audi Sport quattro S1Audi Sport quattro S1
Audi Sport quattro S1Audi Sport quattro S1Audi Sport quattro S1 & Audi Sport quattro A2Audi Sport quattro S1
Audi Sport quattro S1Audi Sport quattroAudi Sport quattro S1Audi Sport quattro S1