Audi Club CZ Audi Club CZ

 
novinky Novinky
modely Modely
clanky Články
·Rady a návody
·FAQ
·Recenze
·Tiskové zprávy
multimedia Multimédia
·Fotogalerie
·Wallpapery
·Videa
klubovna Klubovna
·Seznam uživatelů
·Změna hesla
·O klubu
·Občanské sdružení
katalog Katalog firem
dily Náhradní díly
forum Diskuzní fórum

 

 

Rady a návody

Co se dočteme na pneumatice a disku 24.05.2008
Každá pneumatika má na sobě uvedeno spoustu údajů, z nichž samozřejmě nejviditelnější je vždy značka, přičemž tento údaj by neměl být jediné co rozhoduje o výběru pneumatiky. Ne vždy tomu tak je, navíc některé údaje na pneumatice jsou pro velkou většinu jejich uživatelů neznámým pojmem. Pro nás všechny jsem se tedy pokusil udělat takové shrnutí základních informací, které snad najdou využití a přispějí k orientaci a správnému výběru těch správných gum na vašeho miláčka.

pneu

Na příkladu se pokusím vysvětlit základní pojmy, takže se na pneumatice na přiloženém obrázku dočteme mimo jiné tyto nedůležitější údaje: 205/50R15 86V

205 - šířka pneumatiky v milimetrech
50 - poměr výšky k šířce pneu v procentech, tzv. profil pneumatiky
R - typ konstrukce, v tomto případě R radiální ( případně D diagonální)
15 - průměr pneumatiky (vnitřní) a k ní příslušného disku v palcích
86 - index nosnosti, v tomto případě 86 = 53Okg
V - index rychlosti, v tomto případě V = 240, používaná pneu by měla mít vždy stejný či vyšší index než maximální povolená rychlost dle TP

Toto jsou základní údaje, které by měly být uvedeny na každé pneumatice a dají se také vyčíst v TP , další znaky jsou charakteru spíše informativního, nicméně i podle nich se dá při výběru pneumatiky řídit a určitě nám při výběru a používání pneumatik pomohou, pokud budeme vědět co znamenají. Zde jsou tedy další údaje které nás mohou, či by nás měly na naší pneumatice zajímat:

TUBELES = bezdušová
TUBETYPE = s duší
M+S = zimní pneu
RF = zesílená kostra
TWI = upozornění na umístění značky signalizující že je vzorek již ojetý
FR = označení ochrany ráfku

Podstatná věc pro obutí pneumatiky na disk a následně na auto je také šipka označující směr otáčení nebo případně u některých pneumatik označení vnější strany. Další čísla které můžeme na pneumatice obvykle najít, jsou kódem označujícím výrobní závod a také třeba týden a rok výroby, tyto údaje ale lze bez potřebných tabulek rozluštit jen stěží. Pro nás důležitější je určitě tabulka indexů nosnosti a rychlosti.

INDEX RYCHLOSTI

označení G J K L M N P Q S T H V W Y ZR
rychlost km/h 90 100 110 120 130 140 150 160 180 190 210 240 270 300 240+

INDEX NOSNOSTI

IN kg IN kg IN kg IN kg IN kg IN kg IN kg IN kg
76 400 81 462 86 530 91 615 96 710 101 825 106 950 111 1090
77 412 82 475 87 545 92 630 97 730 102 850 107 975 112 1120
78 425 83 487 88 560 93 650 98 750 103 875 108 1000 113 1150
79 437 84 500 89 580 94 670 99 775 104 900 109 1030 114 1180
80 450 85 515 90 600 95 690 100 800 105 925 110 1060 115 1215

Při výměně například plechových disků za něco hezčího a často také většího a širšího se může hodit tabulka následující. A určitě se vyplatí si nepřidělávat do budoucna starosti, volit rozumnou velikost a nechat si nové kola zapsat do TP.

DOPORUČENÉ ŠÍŘKY RÁFKU PRO ROZMĚR PNEUMATIK

70% 65% 60% 55%
pneu ráfek pneu ráfek pneu ráfek pneu ráfek
145/70/12 4.0-5.0 155/65/13 4.0-5.5 175/60/13 5.0-6.0 195/55/14 5.5-7.0
145/70/13 4.0-5.0 165/65/13 4.5-6.0 185/60/13 5.0-6.5 185/55/15 5.0-6.5
155/70/13 4.5-5.5 165/65/14 4.5-6.0 205/60/13 5.5-6.5 195/55/15 5.5-7.0
165/70/13 4.5-6.0 175/65/14 5.0-6.0 175/60/14 5.0-6.0 205/55/15 5.5-7.5
175/70/13 5.0-6.0 185/65/14 5.0-6.5 185/60/14 5.5-6.5 205/55/16 5.5-7.5
185/70/13 5.0-6.5 195/65/14 5.5-7.0 195/60/14 5.5-7.0 215/55/16 6.0-7.5
165/70/14 4.5-6.0 185/65/15 5.0-6.5 175/60/15 5.0-6.0 225/55/16 6.0-8.0
175/70/14 5.0-6.0 195/65/15 5.5-7.0 185/60/15 5.0-6.5 245/55/16 7.0-8.5
185/70/14 5.0-6.5 205/65/15 5.5-7.0 195/60/15 5.5-7.0    
195/70/14 5.5-7.0 215/65/15 6.0-7.5 205/60/15 5.5-7.5    
205/70/14 5.5-7.5 215/65/16 6.0-7.5 215/60/15 6.0-7.5    
195/70/15 5.5-7.0     225/60/15 6.0-8.0    
        225/60/16 6.0-8.0    
        235/60/16 6.5-8.5    

 

50%

45% 40% 35%
pneu ráfek pneu ráfek pneu ráfek pneu ráfek
195/50/15 5.5-7.0 195/45/14 6.0-7.5 225/40/14 7.5-9.0 245/35/17 8.0-9.5
205/50/15 5.5-7.5 195/45/15 6.0-7.5 215/40/16 7.0-8.5 215/35/18 7.0-8.5
225/50/15 6.0-8.0 215/45/15 7.0-8.0 225/40/16 7.5-9.0 225/35/18 7.5-9.0
185/50/16 5.0-6.5 195/45/16 6.0-7.5 205/40/17 7.0-8.0 245/35/18 8.0-9.5
195/50/16 5.5-7.0 205/45/16 6.5-7.5 215/40/17 7.0-8.5 255/35/18 8.0-10.0
205/50/16 5.5-7.5 225/45/16 7.0-8.5 235/40/17 8.0-9.5 265/35/18 9.0-10.5
225/50/16 6.0-8.0 245/45/16 7.5-9.5 245/40/17 8.0-9.5 275/35/18 9.0-11.0
235/50/16 6.5-8.5 215/45/17 7.0-8.0 255/40/17 8.5-10.0 285/35/18 9.5-11.0
205/50/17 5.5-7.5 225/45/17 7.0-8.5 265/40/17 9.0-10.5 295/35/18 10 -11.5

A když už jsem touto tabulkou nakousl po pneumatikách také disky, můžeme klidně pokračovat. U každého disku je mimo základního údaje o šířce a průměru totiž i spousta dalších hodnot, které je třeba pro použití na konkrétním autě znát. Stejně jako u pneumatiky se téměř na všech discích, ať už ocelových či litých pravděpodobně dozvíme výrobce, šířku a průměr disku (obě hodnoty jsou v palcích) a také hodnotu „ET“ (einpresstiefe = zális v milimetrech). Toto číslo nám zjednodušeně určuje, jak moc nám kolo zapadne do blatníku, čím vyšší číslo, tím více kolo „zapadne“. Jedná se o vzdálenost dosedací plochy kola od osy vedené středem šíře disku a může mít kladnou i zápornou hodnotu, při záporném ET už se ale určitě neobejdeme bez úpravy blatníků. Na disku bývají tyto hodnoty většinou vyražené někde na středu, zvenku či zevnitř disku, u litých disků je můžeme najít třeba pod pokličkou. Správné hodnoty pro naše auto lze najít také v TP a celé to vypadá cca takto: 7Jx15 ET 45, kdy „J“označuje typ patice (téměř u všech disků „J“).

disk

Další hodnoty se ale většinou nedočteme, a protože jsou pro výběr kol neméně důležité, pokud se je nedozvíme od prodávajícího, nezbude nám nic jiného než je přímo na disku změřit. K tomu by měl být nápomocen následující obrázek s popisem.

rafek

A - šířka disku v palcích
B - průměr disku v palcích
C - počet děr pro uchycení kola
D - průměr roztečné kružnice
E - zális (ET) v milimetrech
F - průměr středícího otvoru (CB) v milimetrech
G - sedlo pro čočkovou hlavu
H - sedlo pro kuželovou hlavu

Přeji všem při výběru šťastnou ruku a dobré oči, ať vašim miláčkům kola nejen sluší, ale gumy ať vás podrží vždy když to budete potřebovat.

ALU

 

‹‹ Zpět na Rady a návody