Audi Club CZ Audi Club CZ

 
novinky Novinky
modely Modely
clanky Články
·Rady a návody
·FAQ
·Recenze
·Tiskové zprávy
multimedia Multimédia
·Fotogalerie
·Wallpapery
·Videa
klubovna Klubovna
·Seznam uživatelů
·Změna hesla
·O klubu
·Občanské sdružení
katalog Katalog firem
dily Náhradní díly
forum Diskuzní fórum

 

 

Rady a návody

Výměna teplotního čidla na pětiválci 2.3 NG 12.07.2009
Následující informaci v knihách typu „Jak na to“ nenajdete. Autoři těchto rychlonávodů popisují nějaký běžný motor z jiné planety, nikoliv motor Audi.

Popis výměny se týká teplotního čidla/spínače (Temperature switch, nebo též Termoschalter), dle katalogu ETKA díl č. 034919369C, na motoru Audi, pětiválec 2.3, typ NG, 100kW. Je pravděpodobné, že je tento díl společný pro více motorů a typů vozů. K dostání je třeba u firmy AWS, která navíc pro členy občanského sdružení Audi Club CZ o.s. poskytuje slevu cca 15%, což při ceně spínače není zrovna zanedbatelná částka.

teplotní čidlo

Na mém motoru se snažím přijít na několik, vzájemně navazujících, příčin kolísání volnoběžných otáček. Každý vyměněný, nebo i jenom vyčištěný díl, má na volnoběžné otáčky motoru svůj podstatný vliv. Kromě ošetření všech konektorů elektrické soustavy sprayem na kontakty, dostupných v motorovém prostoru, jsem vyměnil hadici sání za novou, vyčistil ventil volnoběhu, dal nové víčko rozdělovače a palec a přiměřeně podotahoval všechny svorky na hadicích, které mají něco společného s podtlakovým řízením otáček. Následně jsem vyměnil 2-pinové teplotní čidlo (dále jen „čidlo“) a 4- pinový teplotní snímač/spínač, (dále „spínač“). Konektor je hnědý, 4-pinový, ale čidlo má jen tři piny. Původní díl prý měl 2x zem, na novém dílu je zemnicí kolík jen jednou.

teplotní čidlo

Tento spínač se nachází u druhého válce v takové poloze, že k němu není normální montážní přístup. Je umístněn zespoda, společně se zmiňovaným teplotním 2-pinovým čidlem, na jediné „vodní“ přírubě, na níž je dále napojena horní hadice od chladiče.

teplotní čidlo

Nejdříve upustíme do připravené cca 5L nádoby trochu chladicí směsi, povolením svorky a povytažením spodní hadice dole na chladiči. Hadici dáme zpět a dotáhneme její svorku. Na přírubě sundáme oba konektory, tj. od čidla a spínače. Horní konektor se uvolní stlačením perka a vytažením konektoru, spodní je jen nasunutý, bez zajištění perkem. Povolíme svorku hadice a sundáme hadici vedoucí od příruby k chladiči. Je dobré mít po ruce nějakou nádobku, v hadici je ještě trochu chladicí kapaliny. Z příruby předem doporučuji vyšroubovat vrchní 2-pinové čidlo, jež je shora dobře přístupné a posléze se nám bude s přírubou lépe manipulovat.

teplotní čidlo

Samotná příruba drží na dvou šroubech, jeden je vidět na obrázku, druhý je na protilehlé straně. S pomocí nástrčkového nebo trubkového klíče není problém přírubu demontovat.

teplotní čidlo

Po demontáži jsem uchytil přírubu za matici starého spínače do svěráku. Upínat litinovou přírubu s tenkými stěnami do svěráku rozhodně nedoporučuji, aby nedošlo k jejímu poškození. Vložením vhodné dřevěné násady do trubkové části příruby jsem získal páku k uvolnění původního starého teplotního spínače a tento jsem povolil. Příruba byla dost zoxidovaná měděnkou a zarostlá vodním kamenem. Samozřejmostí je důkladné očištění příruby i dosedací plochy na hlavě motoru.

teplotní čidlo

Po montáži nového spínače (klíč 30-ka) a dvoupinového čidla jsem ještě vyrobil z těsnicího papíru nové těsnění, původně byla příruba k motoru dotěsňována pouze nějakým asfaltem.

teplotní čidlo

Nasazení sestaveného dílu příruby na hlavu motoru je už jenom opačným postupem demontáže a jde bez problémů.

teplotní čidlo

Po jejím dokončení nasuneme zpět konektory čidla a spínače (nelze je dát opačně), nasadíme hadici a dotáhneme její svorku. Nezapomeneme dolít do expanzní nádobky vypuštěnou část chladicí kapaliny, případně dolijeme jen její část a po chvilce proběhnutí motoru, až chladicí kapalina vytěsní vzduch z potrubí, dolijeme zbytek.

teplotní čidlo

Výsledný efekt výměny spínače za nový je, že na kontrolce teploty motoru mám o cca 5st. Celsia vyšší (tj. reálnější) teplotu a motor lze na volnoběhu seřídit na nižší otáčky. Ještě stále to není „ono“, ještě mám pravděpodobně závadu někde jinde, ale oproti původnímu stavu je znatelné výrazné zlepšení volnoběhu. Zároveň mi přestala blikat kontrolka kapaliny, která mi blikala od poslední opravy brzd, přes veškeré pokusy o důkladné odvzdušnění brzd i spojky.

Pokud budete mít k tématu dotazy, nebo chcete s něčím podobným pomoct (platí po dohodě pro Prahu) pište mi na mail nebo do fóra. Díky Šimimu z AC, za předběžný slovní návod.

Faust

 

‹‹ Zpět na Rady a návody