Audi Club CZ Audi Club CZ

 
novinky Novinky
modely Modely
clanky Články
·Rady a návody
·FAQ
·Recenze
·Tiskové zprávy
multimedia Multimédia
·Fotogalerie
·Wallpapery
·Videa
klubovna Klubovna
·Seznam uživatelů
·Změna hesla
·O klubu
·Občanské sdružení
katalog Katalog firem
dily Náhradní díly
forum Diskuzní fórum

 

 

Rady a návody

Co dělat při dopravní nehodě? 09.02.2010
Na tuto otázku najdete určitě odpověď na mnoha místech, zejména na stránkách pojišťoven které se pojištěním vozidel zabývají. A protože se po silnicích všichni pohybujeme, víme dobře že dopravní nehoda je bohužel událost která nás může potkat, a je už v podstatě jedno jestli budeme viníkem či poškozeným.

Proto si myslím, že není od věci si i tady na Audi Clubu mít možnost přečíst něco o tom, jak se v takové situaci zachovat. K napsání tohoto článku mě vede zkušenost z poslední doby, kdy řeším dost problematických pojistných událostí, zejména "vinou" účastníků nehody. Od většiny se dozvím, že vlastně vůbec nevěděli co mají dělat, o některých si potom musím myslet, že neumí číst a psát. Nečekejte tady určitě nějaký "návod podle zákona" ale spíše takové rady z praxe, které by Vám měli pomoci vyřešit nastalou situaci, a to pokud možno rychle a jednoduše.

Pokud se podíváte na stránky pojišťoven, většinou tam jako první narazíte na větičku "zachovejte klid". Ono to sice hlavně v případě kdy jste poškozený někdy není jednoduché, protože by člověk toho druhého v tu chvíli nejraději ...., ale věřte že to je dobrá rada. Pokud se vám podaří vše řešit v klidu a přemýšlet u toho, můžete si ušetřit do budoucna spoustu času a starostí. Další na řadě je otázka, jestli budeme k nehodě volat policii, nebo "se dohodneme". To že policii voláme při škodě nad 100tis (počítáno na každém voze zvlášť) nebo při zranění je asi všeobecně známo. Dále by jste měli policii volat při vzniku škody "třetí osobě", což už se dnes nezvtahuje třeba na firemní vozidlo či leasing, ale je to myšleno např. když dojde k poškození svodidel, lampy, plotu... A policii určitě zavolejte i v případě, že se na místě nemůžete dohodnout, druhý účastník vám připadá třeba "pod vlivem" a nebo si nejste jisti, že jím poskytnuté údaje jsou pravdivé. Je jasné, že neplatnou zelenou kartou se může dotyčný prokázat i policii a vy až při hlášení na pojišťovně zjistíte že vozidlo u nich není pojištěné, ale zápis od policie bude dobrým pomocníkem při řešení škody přes Českou kancelář pojistitelů. Stejně tak je zápis od policie docela cenným papírem v případě, kdy viník nehodu nenahlásí na svou pojišťovnu. Pokud vám policista nedá na místě "potvrzení pro účastníky nehody", ani jakousi úřední samolepku na rub vámi sepsaného záznamu o nehodě, chtějte od něj alespoň číslo jednací, bude se vám hodit při hlášení na pojišťovnu. Dá se tedy říct, že při sebemenší pochybnosti je lepší policii zavolat. Maximálně se dozvíte že to sepisovat nebudou, že se máte dohodnout. Zatím jsem neslyšel, že by někdo za výjezd policie platil, jak se tím strašilo.

Všechny předchozí varianty jsme vyloučili a dohodli jsme se, že se dohodneme.... Nyní přichází na řadu takzvaný "záznam o nehodě", který by měl každý mít v autě. Na něm nalezneme vše co potřebujeme, a pokud vyplníme pečlivě všechny předtištěné údaje, máme v podstatě vyhráno. Možná si teď řeknete proč tohle tedy vůbec píšu, když stačí vyplnit jeden papír, ale jak jsem psal již v úvodu, ze zkušenosti. Těžko totiž vůbec vzpomínat, kdy se mi dostal naposledy do ruky kompletně vyplněný záznam, ale ono potom nahlašte pojistnou událost, když jste se jí navíc ani neúčastnil, a v kolonce "místo nehody" máte napsáno "hlavní"... I pokud za vás bude pojistnou událost kompletně vyřizovat servis, jako to děláme třeba u nás, není ten formulář pro to abych s tím měl míň práce, ale hlavně aby to vše proběhlo pokud možno rychle a vy mohli spokojeně odjet s opraveným autem.Takže formulář vyplňte raději celý, i když vám některé kolonky přijdou zbytečné. Jestli bude viník uveden ve sloupci A nebo B je jedno. Snažte se psát čitelně, dejte pozor hlavně na samopropisovací verzi formuláře, s ní bývá obzvlášť problém. Stačí potom nerozluštitelné číslo zelené karty a nevyplněná registrační značka, a problém s nahlášením na pojišťovnu je na světě. Veškeré údaje také doporučuji opravdu opisovat z dokladů, ne si je nechat jen nadiktovat. Předejdete případné chybě při přeslechnutí, a máte také větší jistotu že jsou pravdivé. Formulář by také měl být podepsán od obou řidičů, a viník by měl k podpisu napsat že souhlasí se zaviněním nehody, to se vám taky může v případě že to viník nenahlásí na pojišťovnu hodit. Pokud se nebude jednat o velkou škodu, může toto likvidátorovi stačit k ukončení šetření, a tím urychlení likvidace škody.

Máme tedy vyplněný a podepsaný Záznam o nehodě včetně nějakého jednoduchého náčrtku, a budeme pokračovat nahlášením na pojišťovnu. To lze ve většině případů zvládnout během několika minut po telefonu, určitě to je jednodušší a rychlejší než přes internet, alespoň dle mého názoru. Pokud jste viníkem, tak nehodu nahlašte na svou pojišťovnu kde máte povinné ručení, je to mimo omluvy jediné co můžete pro poškozeného udělat. Pokud jste poškozený, nahlásíte nehodu na pojišťovnu viníka, to když se rozhodnete opravovat sami takzvaně rozpočtem, nebo si necháte vyplatit škodu a potom teprve dáte auto opravit. Dále budete muset nechat vozidlo nafotit technikem pojišťovny a dodat pojišťovně požadované doklady. V případě že dáte auto rovnou do servisu, většinou servis vyřídí pojišťovnu za vás, musíte mu ale dodat potřebné doklady, což obnáší: Zápis policie nebo vámi sepsaný záznam o nehodě, někdy se také říká euroformulář, ORV a TP což je malý a velký techničák, řidičák řidiče v době nehody a občanský průkaz majitele vozu, takže většinou váš. Servis s váma sepíše plnou moc pro jednání s pojišťovnou (případně s majitelem), a pokud máte auto na úvěr nebo leasing, bude od vás chtít dodat také devinkulaci. Ve většině případů se jednoduše domluvíte po telefonu s leasingovkou, že ji bez problémů pošlou mailem rovnou do servisu. Nejhorší zkušenost v tomto směru mám se společností GE-money, tam to posílají snad jedině poštou, takže nejrychlejší je si devinkulaci osobně vyzvednout. Do doby než ji servisu dodáte by neměl začít vozidlo opravovat. V případě pojišťovny Generali a Uniqa vás ještě čeká vyplnit "prohlášení poškozeného" které vám přijde společně s registračním dopisem. Pak už jen zbývá, aby servis opravil auto k vaší plné spokojenosti a v případě že nemáte nějaký vyloženě mladší ročník vozu, tak aby se nějak "popral" s amortizací, abyste v roli poškozeného nemuseli za opravu doplácet.

Kdyby jste se náhodou někdo dostal do situace, že se vám viník nehody prokáže neplatnou zelenou kartou a pojišťovna vám při hlášení sdělí, že u ní nemá uzavřené platné povinné ručení, řeší se to přes Českou kancelář pojistitelů. Ta likvidaci pojistné události po nějakém vlastním šetření přidělí některé z pojišťoven, pak už je postup stejný, ale připravte se na to, že se se to celé protáhne. Tady doporučuji, pokud máte havarijní pojištění, řešit to z něj a bude to určitě rychlejší. O bonus nepřijdete, po dokončení šetření si to pojišťovny mezi sebou vyrovnají. Stejný postup doporučuji třeba v případě, kdy není jasný viník (odmítá vinu) a policie to dává do správního řízení, na které má 30 dní.

V případě viníka nehody s uzavřeným havarijním pojištěním je postup v jednání s pojišťovnou v podstatě shodný s výše popsaným, jen se na plnění pojišťovny budete podílet sjednanou spoluúčastí. Jestli havarijní pojistku nemáte, je bohužel škoda na vašem autě čistě na vás. Tady pozor, v případě že máte auto na úvěr, neznamená to automaticky že je havarijně pojištěné, při úvěru havarijní pojištění být nemusí, při leasingu ano. Už jsem zažil zákazníky kteří chtěli auto opravovat z havarijního pojištění, a pak se hrozně divili že ho nemají.

Pokud jste se tady nyní dozvěděli něco užitečného jsem rád, a pokud tohle nebudete nikdy potřebovat, budu ještě raději. Takže snad už jen hodně šťastných kilometrů bez nehod, nejlépe se čtyřmi kruhy na masce.

A ještě pár užitečných čísel, kdyby náhodou...

Česká pojišťovna 841 114 114
Česká podnikatelská pojišťovna 841 444 555
Generali 844 188 188
Kooperativa 841 105 105
Allianz 844 855 866
ČSOB pojišťovna 800 100 777
AXA pojišťovna 292 292 292
Direct 221 221 221
Hasičská vzájemná pojišťovna 844 114 411
Uniqa 800 120 020
Wustenrot 800 225 555

Na pojišťovnu Triglav nelze pojistnou událost nahlásit po telefonu, pouze formulářem přes internet nebo na pobočce.

Pokud si potřebujete ověřit, že má vozidlo uzavřené "POV" a kde, můžete to zjistit na této stránce.

A když už se dostanete do situace, že vás nabourá někdo kdo "POV" nemá, tak číslo na Českou kancelář pojistitelů 221 413 111.

ALU

 

‹‹ Zpět na Rady a návody